Pobieranie produktów ze zbiorczych jednostek ładunków rozmieszczonych na regałach magazynowych, w celu ich zestawienia i przygotowania opakowania zbiorczego, zgodnego z zamówieniem klienta i przekazaniem ich do wysyłki określa się mianem kompletacji. Powołując się na dostępną literaturę [1] możemy stwierdzić, że proces kompletacji odpowiada za 60% kosztów operacyjnych generowanych przez magazyn. Przyglądając się tej analizie jeszcze bliżej, można zauważyć, że ponad połowa z wymienionych kosztów, odpowiada wycenie czasu pracy przemieszczającego się między regałami półkowymi magazyniera.
Możemy przyjąć wymienione założenia w przypadku, gdy w magazynie kompletacji zastosowano zasadę przemieszczania typu: człowiek do towaru, co wynika także bezpośrednio z opisu procesu kompletacji.
Jest to najpopularniejszy obecnie sposób przemieszczania towaru na magazynach. Jego powszechne stosowanie wiąże się z tym, że automatyzacja lub częściowa automatyzacja transportu towaru z regałów do człowieka, jest możliwa do zastosowania tylko w wąskim zakresie. Eliminacja pracy człowieka z procesu kompletacji jest bardzo trudna, gdyż wymaga jednorodności parametrów fizycznych kompletowanych towarów [2].
Metody klasyfikacji i rozmieszczania produktów na magazynie
Bazując na wnioskach podanych w artykule [3] ze względu na prostotę i łatwość wdrożenia w przedsiębiorstwach, najczęściej wykorzystuje się jednokryterialne metody rozmieszczania towaru na regałach magazynowych. Wśród metod tych wyróżniamy:
- Metodę ABC,
- Metodę XYZ.
Metoda ABC
Analiza ABC umożliwia przeprowadzenie klasyfikacji produktów na grupy o różnym znaczeniu dla procesu kompletacji. Wersja klasyczne metody ABC dzieli produkty składowane na magazynie na trzy grupy, których procentowy udział wynosi:
- Grupa A - 80%,
- Grupa B - 15%,
- Grupa C - 5%.
Jak podaje publikacja [3] analizy tej dokonuje się w przedsiębiorstwach pod kątem jednego z następujących kryteriów:
- Wartość sprzedaży lub zysk ze sprzedaży,
- Częstość pobrań,
- Wielkość wydań,
- Wagi i objętości.
W trakcie wykonywania badań kwalifikujących dany produkt do odpowiedniej kategorii, należy pamiętać o wybraniu jednolitego dla wszystkich produktów i odpowiednio długiego okresu obserwacji parametru. Tylko przy takim założeniu wyniki analizy, będą w odpowiednim stopniu estymować rzeczywistość.
Metoda XYZ
Analiza XYZ jest metodą rozszerzającą wcześniej opisaną metodę ABC. Pozwala ona wprowadzić dodatkowy parametr rozróżniający produkty w wydzielonych już grupach z metody ABC. Kryterium jakie najczęściej rozpatruje się w tej metodzie to regularność zużycia produktu. Zatem podział w podgrupach wynikających z analizy ABC będzie wyglądała następująco [4]:
- Grupa X – znajdą się tutaj produkty wykorzystywana regularnie, których zużycie przebiega w sposób jednorodny, przewidywalny. Produkty z tej grupy nie muszą posiadać dużych zapasów składowanych na regałach półkowych dla zapewnienia ciągłości i prawidłowości działania łańcucha zamówień.
- Grupa Y – kwalifikujemy do niej produkty o bardzo dużej zmienności, które charakteryzuje np. sprzedaż sezonowa. W związku z tą cechą produktów musi zostać dla nich opracowany system zapasów magazynowych i składowania.
- Grupa Z – tu kwalifikujemy produkty o sporadycznym wykorzystaniu. W ich przypadku należy dokonać wyboru, czy tworzony jest dla nich zapas magazynowy, czy przyjmujemy strategię ich dostaw na żądanie. W wyborze należy przeprowadzić analizę kosztów składowania produktu, w zestawieniu z kosztami dostaw na żądanie.
Metody składowania produktów
Możemy wyróżnić cztery podstawowe strategie rozmieszczania towarów [5] na regałach półkowych, które w połączeniu z metodą ABC, pozwolą zoptymalizować proces kompletacji:
- ACROSS-AISLE
- WITHIN-AISLE
- DIAGONAL
- PERIMETR
Metody wyznaczania tras przejścia
Pracownik kompletujący zamówienie powinien poruszać się po magazynie z regałami wg. określonego schematu, tak by jak najbardziej skrócić czas trwania kompletacji. Podstawowymi metodami wyznaczania ras przejścia [6] są:
- S-Shape,
- Midpoint,
- Return.
Metoda S-Shape
Trasa przejścia osoby kompletującej zamówienie wg. metody S-Shape polega na jej wchodzeniu jedynie do korytarzy z których pobierany jest towar. Po pobraniu towaru, kontynuowane jest jego przejście do końca korytarza między regałowego. W celu pobrania kolejnego elementu zamówienia pracownik w chodzi w kolejny korytarz w którym składowany jest zadany produkt itd. Proces ten powtarza się, aż do odwiedzenia wszystkich koniecznych dla kompletacji regałów półkowych i następuje powrót do punktu obsługi wysyłki skompletowanego zamówienia.
Metoda Return
W metodzie Return osoba kompletująca zamówienie wchodzi do korytarzy w których jest do pobrania produkt wyszczególniony w zamówieniu. Dochodzi do ostatniego miejsca w korytarzu w którym ma nastąpić pobranie, a następnie zawraca do korytarza głównego.
Sugerowane metody rozmieszczania towaru i wyznaczania tras przejścia
Bazując na badaniach autorów publikacji "Optymalizacja procesu kompletacji w magazynie (cz. 2)", Czasopismo Logistyka [6] i przeprowadzonych przez nich symulacjach, można pokusić się o następujące wnioski. Całkowity czas kompletacji zależy w największym stopniu od:
- Rozmieszczenia towaru;
- Trasy przejścia pracownika kompletującego zamówienie;
- Ilości produktów w zamówieniu;
- Lokalizacji punktu startowego i końcowego kompletacji;
Optymalizując wymienione procesy jesteśmy w stanie realnie obniżyć czas, a co za tym idzie koszty obsługi zamówienia. Najkorzystniejsze wyniki w przeprowadzonych przez autorów badaniach przy skrajnie ulokowanym doku, sugerują stosowanie metody rozmieszczenia towaru Within Aisle i Diagonal przy stosowanym schemacie przejścia S-Shape.
Bibliografia:
[1] Tarczyński G., Wielokryterialna ocena procesu kompletacji towarów w magazynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2013, s. 222
[2] Marek Wierzbicki, Transport wewnętrzny i magazynowanie 1/2012
[3] LORENC Augustyn Krzysztof, Metody klasyfikacji i rozmieszczania produktów w magazynie – przegląd praktycznych rozwiązań, Logistyka 3/2014
[4] Krawczyk S., Logistyka, teoria i praktyka. Difin, Warszawa 2011.
[5] Grzegorz Tarczynski, SSRN Electronic Journal, November 2013 - Warehouse real-time simulator – how to optimize order picking time.
[6] Michał Garbacz, Marcin Łopuszyński, Optymalizacja procesu kompletacji w magazynie (cz. 2), Czasopismo Logistyka