Często pomimo zastosowania wszelkich środków ostrożności, zamontowanych zabezpieczeń takich jak odbojnice i osłony regałów, dochodzi do uszkodzeń elementów regałowych. Skutkuje to osłabieniem konstrukcji regału, co może wpływać na zmniejszenie jego nośności. Kolejne konsekwencje uszkodzenia regału są jeszcze poważniejsze i stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa osób pracujących w magazynie i towaru, który jest w nim składowany. Warto w takich przypadkach działać zgodnie z wymienionymi w poniższym artykule procedurami.
Operator wózka uderzył w regał paletowy – co dalej?
Uszkodzenia regału w trakcie prac na magazynie powinny zostać zgłoszone przez operatora niezwłocznie do kierownika magazynu. W praktyce jednak takie zachowanie może nie nastąpić. Szeregowi pracownicy magazynów nie zgłaszają uszkodzenia regału magazynowego najczęściej z dwóch powodów:
- Boją się konsekwencji majątkowych ze strony pracodawcy i obciążenia kosztami napraw.
- Nie zauważają uszkodzeń, zdarza się to najczęściej przy uderzeniach wózkiem lub obciążoną paletą na wyższych poziomach składowania, gdzie utrudniona jest widoczność.
Szybkie wykrycie uszkodzenia w tej sytuacji jest kwestią najważniejszą. Wszyscy pracownicy magazynowi, powinni być zobligowani do zgłaszania wykrytych przez nich uszkodzeń regałów paletowych. Natomiast odpowiedzialność za całą infrastrukturę magazynową spoczywa na kierowniku magazynu i służbach bhp. Osoba odpowiedzialna za stan techniczny regałów paletowych powinna raz w tygodniu dokonywać bieżącego przeglądu regałów. Z oględzin tygodniowych (przeglądu bieżącego) wykonuje się pisemny raport, który powinien zawierać szczegółowy opis problemów, a samo miejsce uszkodzenia powinno zostać oznaczone naklejką informacyjną.
Serwis regału czy obserwacja – jak dokonać właściwej klasyfikacji uszkodzenia
Inspektor dokonujący przeglądu regału powinien w sposób właściwy sklasyfikować uszkodzenie regałowe, by ocenić czy wymaga ono serwisu, czy też można tymczasowo poprzestać na jego obserwacji. Klasyfikacja takich uszkodzeń powinna przebiegać zgodnie z polską normą PN-EN 15635, stąd istotna jest znajomość tej normy przez osobę delegowaną do wykonywania czynności przeglądowych.
Według normy poszczególne uszkodzenia regału oznacza się trzema kolorami. Przyznany uszkodzeniu kolor, decyduje o konieczności serwisowania elementu regału lub jego nadzoru.
Naklejka zielona – uszkodzenie nie wymaga serwisowania, lecz podlega nadzorowi i każdorazowej weryfikacji przy następnych przeglądach.
Naklejka żółta – uszkodzenie wymaga serwisowania i naprawy, jednak nie jest na tyle niebezpieczne, by w sposób natychmiastowy przeprowadzić rozładunek regału. W przypadku gdy uszkodzony element zostanie roztowarowany, nie powinien być już ponownie obciążany, dopóki nie zostanie naprawiony lub wymieniony.
Naklejka czerwona – kolorem czerwonym oznacza się poważne uszkodzenia, które wymagają natychmiastowego działania.
Rys. 1. Analiza uszkodzeń elementów regałów magazynowych wg normy PN-EN 15635
Naklejka zielona – tryb postępowania
Elementy regałowe oznaczone tym kolorem powinny znajdować się pod stałym nadzorem inspektora opiekującego się regałami magazynowymi. Podczas każdego z przeglądów bieżących należy kontrolować stan uszkodzenia i w przypadku przekroczenia dopuszczalnych odchyleń od normy danego elementu, pogłębiania się uszkodzenia zmienić jego oznaczenie na kolor żółty lub czerwony.
Naklejka żółta – tryb postępowania
Uszkodzenie oznaczone kolorem żółtym musi podlegać serwisowi. Nie stanowi ono jednak zagrożenia tak dużego, by wyłączać element regału z użytkowania. Osoba opiekująca się regałami powinna rozważyć sposób naprawy i zamówić usługę serwisową dla tego elementu. Jednostki towarowe obciążające uszkodzoną część, mogą dalej być składowane na regale, jednak w przypadku roztowarowania element niesprawny nie powinien być już obciążany. Przeprowadzenie serwisu regału powinno nastąpić nie później niż po 4 tygodniach od zaklasyfikowania elementu do strefy ryzyka żółtego, jeśli po tym okresie nie zostanie wykonana wymiana lub naprawa, element powinien zostać oznaczony kolorem czerwonym.
Naklejka czerwona – tryb postępowania
Element oznaczony czerwonym kolorem stanowi krytyczne zagrożenie dla stabilności i bezpieczeństwa regału oraz składowanego na nim towaru. Należy bezzwłocznie odciążyć go całkowicie i zamówić usługę serwisową. Konieczne jest takie oznaczenie uszkodzenia i gniazd paletowych, by pracownicy magazynu nie mieli możliwości ponownie go obciążyć, gdyż grozi to zawaleniem regału.
Zdj. 1. Naprawa słupa regału paletowego metodą ROS
Jak wygląda serwis regału?
O serwisowanie regału warto zapytać naszych ekspertów, którzy podpowiedzą jakie działania należy w Państwa wypadku podjąć. Ponieważ czasem trudno ustalić obustronnie dogodne terminy wykonania napraw dla zamawiającego i ekipy serwisowej, należy skontaktować się z nami w tej sprawie jak najszybciej.
W przypadku uszkodzenia słupa warto rozważyć zamiast jego wymiany naprawę metodą ROS. Metoda ta jest równie skuteczna, jak wymiana słupa na nowy, równie bezpieczna i jednocześnie potrafi wygenerować oszczędności w stosunku do wydatków, jakie byłyby poniesione przy wymianie.
W razie dalszych pytań i próśb o wycenę prosimy o skorzystanie z naszego formularza kontaktowego – FORMULARZ.