Raport firmy Cushman & Wakefield prezentujący trendy rozwoju rynku e-commerce w Polsce, wyraźnie wskazuje jego dynamikę wzrostu, informując, że jego wartość w 2018 roku przekroczyła 50 mld złotych. Dlaczego ten rynek jest tak istotny w branży magazynowej? 
Na koniec I kwartału 2019 w Polsce całkowite zasoby powierzchni magazynowej wynosiły 16,3 mln mkw. z czego, aż 24,5% tej powierzchni było wykorzystywane na potrzeby firm handlujących przez internet. Wszystko wskazuje na to, że ilość powierzchni magazynowej z przeznaczeniem dla e-commerce będzie rosnąć dalej, gdyż wartość handlu w Polsce na tym rynku rośnie o ponad 18% rocznie, a sam wskaźnik udziałów rynku e-commerce w stosunku do całego obrotu detalicznego w Polsce jest wciąż niski i wynosi 4,3% ( średnia europejska wynosi 8,8%). 

Szybkość operacyjna magazynu zapewnia przewagę konkurencyjną – jak ją podtrzymywać i budować?

Sprawny, szybko działający magazyn to ważny punkt generujący przychody firmy i argument sprzedażowy dla operatorów logistycznych

Wśród firm korzystających z magazynów obsługujących zamówienia rynku e-commerce są nie tylko duzi gracze tacy jak Amazon, Zalando, przedsiębiorstwa, których jedynym kanałem sprzedaży jest internet, ale także szeroka gama firm zajmujących się sprzedażą detaliczną w systemie omnichannel i operatorzy logistyczni (np. Arvato, Rhenus, Spedimex). Najmując powierzchnie magazynowe lub korzystając z firm świadczących usługi typu fulfillment, przedsiębiorstwa rynku e-commerce poszukują partnerów prowadzących magazyny z szybkimi zdolnościami operacyjnymi i jak najniższym współczynnikiem przestojów. Warto zatem dbać o swoją infrastrukturę magazynową.

Jak wyposażyć magazyn by był atrakcyjny dla branży e-commerce?

Wyniki ankiet, jakie przeprowadziła firma Cushman & Wakefield wyraźnie wskazują, w jaki sposób powinien być wyposażony magazyn spełniający funkcję huba handlu e-commerce. Standardowe wyposażenie w regały paletowe nie spełni tej roli. Magazyn e-commerce posiadać będzie antresole, dobrze doświetloną powierzchnię, dużą ilość bram na poziomie „0”, możliwie jak największy udział automatyki wspierającej pracę magazynu. Co ciekawe w magazynach tego typu znajdować się powinna stosunkowo bogata infrastruktura socjalna. Wygodnie wyposażone szatnie z praktycznymi szafami pracowniczymi, kantyna i meble do stołówki pozwalające pracownikom na komfortowy odpoczynek i posiłek, właściwa liczba miejsc parkingowych lub zapewnienie dojazdu do pracy.

W obecnej chwili przy ogromnych niedoborach pracowniczych, którzy są niezbędni, szczególnie przy obsłudze zwrotów, tak wyposażony socjalnie magazyn, stanowi atut w procesie rekrutacyjnym i może być magnesem pozwalającym utrzymać skład osobowy magazynu na odpowiednim poziomie. 

Czemu antresola jest tak ważna?

Antresola samonośna w magazynie - wszystkodomagazynu.pl

Antresola na magazynie pozwala znacznie lepiej wykorzystać powierzchnię magazynową w obiektach obsługujących handel e-commerce. Jej stosowanie ułatwia wykorzystanie wielowarstwowych regałów półkowych, na których przechowywane są towary, co znacząco ułatwia ręczną kompletację. W tym rozwiązaniu pojawiają się także transportery, taśmociągi, windy ułatwiające przesył towarów do i ze stref przyjęcia/pakowania.

Strefy w magazynie wspierające e-commerce

W stosunku do tradycyjnego magazynu z regałami paletowymi, magazyn e-commerce posiada:

  • szereg elastycznych lokalizacyjnie stref składowania, 
  • strefy mono SKU, multi SKU, 
  • strefę kompletacji z możliwością etykietowania, przepakowywania, tworzenia zestawów promocyjnych, 
  • strefę składowania ulotek, dodatków i próbek, sampli, 
  • strefę obsługującą zwroty,
  • strefę sortowania,
  • strefę buforową dla zamówień oczekujących na transport i wysyłkę,
  • strefę składowania materiałów opakowaniowych.

Większa liczba bram i ich bezpieczeństwo

Większa liczba doków załadunkowych może znacząco przyspieszyć wysyłkę towarów w chwili, gdy ilość przesyłek i ich odbiór przez firmy kurierskie zazębiają się w tym samym czasie. Oczekiwanie przesyłki w strefie buforowej na zakończenie załadunku wcześniejszej partii paczek jest czasem podnoszącym koszty działania magazynu, jednocześnie obniżającym jego możliwości operacyjne.  
Stosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń mechanizmów bram, jak i całej infrastruktury magazynowej przed uszkodzeniami i koniecznością wyłączenia ich z użytkowania, to priorytetowe działanie zarządzającego magazynem. Zaburzenie i wyłączenie jednego z elementów magazynu ciągnie za sobą kumulujące się opóźnienie w łańcuchu wysyłki zamówienia. Warto temu przeciwdziałać stosując na magazynie osłony elementów magazynu i regałów.


Źródło: Raport "Jak ugryźć e-commerce w magazynie" Cushman & Wakefield – 2019 r. – autor: Damian Kołata