Przyszłość magazynów to automatyka, a częścią tego procesu są wózki AGV. Trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez elektroniki, automatyki, świat bez robotów. System AGV to automatyzacja, łącząca trzy elementy: produkcję, składowanie i dystrybucję. Chociaż automatyka w magazynie nie jest małą inwestycją, profity jakie można osiągnąć, warte są tej ceny.
Rodzaje wózków
Wózki automatyczne – AGV dla przemysłu
Minimum jeden pojazd, z zasilaniem akumulatorowym, sterowanie odbywa się za pomocą komputera, który porusza się automatycznie. Można pokusić się o stwierdzenie, że wózek AGV jest niezwodny, a wpływ na to mają możliwości – praca przez 24h, 7 dni w tygodniu. Nie powinny pojawiać się wypadki, a przerwy planowane jedynie na serwis i ewentualne naprawy.
Rodzaje pojazdów AGV:
- Wózki holownicze
- Wózki pojedynczego załadunku
- Wózki widłowe
- Wózki typu biurowego
Wózki holownicze (Towing Vehicles)
Genialne rozwiązanie! Obciążenie dla wózków holowniczych to często 3,5 tony, ale spotkać można również takie, które mogą holować przedmioty o wadze nawet do 25 ton. Całkiem sporo. Wózki holownicze mogą być wyposażone w automatyczne rodzaje zaczepów.
Wózki widłowe (Fork Vehicles)
Jeśli myślisz o transporcie palet, to z całą pewnością masz przed oczami właśnie wózek widłowy. Wózek jest najpopularniejszym pojazdem poruszającym się po magazynie. Zapewnia obsługę nie tylko palet, także kartonów, stojaków etc.
Wózki pojedynczego załadunku (Unit Load Vehicles)
Wózki mające postać platformy, o kompaktowej konstrukcji, ładunek umieszczany jest na powierzchni platformy. Możliwy jest transport asortymentu o różnych rozmiarach i kształtach. Ten rodzaj wózków można rozbudować o wyposażenie specjalne, np. pojemniki, ułatwiające segregację i transport drobnych elementów.
Wózki typu biurowego
Ten typ wózków przeznaczony jest do transportu elementów i asortymentu o niewielkich rozmiarach i masie (zazwyczaj maks. Do 250 kg)
Metody sterowania wózków AGV
Właściwa nawigacja to bezpieczeństwo i gwarancja precyzji
Pętla indukcyjna – przepływ prądu elektrycznego o stałej, określonej częstotliwości w kablu umieszczonym pod podłogą wytwarza pole magnetyczne. Czujniki magnetyczne zamontowane w pojeździe AGV wychwytują natężenie pola. Ta metoda może również skrócić czas ładowania, jeśli ta metoda wykorzystana jest również do ładowania pojazdu.
Metoda refleksyjna – taśmę refleksyjną lub z materiału ferromagnetycznego nakleja się na podłodze. Tak wytyczona ścieżka, śledzona jest przez wózek za pomocą czujników magnetycznych w przypadku użycia taśmy lub czujników światła , gdy użyto taśmy refleksyjnej.
Sterowanie wizyjne – odtworzenie trasy z obrazu zarejestrowanego przez kamery
Nawigacja laserowa – urządzenie wyposażone w skanery laserowe skanujące pomieszczenie. Do poprawnego skanowania niezbędne są specjalne znaczniki zamocowane na ścianach.
Alternatywną , bardzo ciekawą metodą jest nawigacja oparta na technologii LIDAR. W tej metodzie nie jest wymagane montowanie znaczników, skanery laserowe tworzą mapę terenu.
Nawigacja za pomocą kodów QR – Kody QR są mocowane w powtarzającym się wzorcu na podłożu, kod jest skanowany przez kamerę, zintegrowaną z pojazdem AGV.
- Systemy zasilania – Manualna wymiana baterii
- Zasilanie pojazdów z pętli indukcyjnych zatopionych w podłożu na całych trasach przejazdu
- Superkondensatory – wózki mogą być wyposażone