Do grona Amazona i Walmartu realizujących dostawy tego samego dnia dołączył Target. Działanie to wskazuje na wyraźny trend rozwoju rozwiązań logistycznych stosowanych przez firmy. Rosnący wolumen sprzedaży rynku e-commerce, w połączeniu z jednym z głównych czynników decydujących o atrakcyjności sklepu dla klienta (mamy tu na myśli SZYBKOŚĆ DOSTAWY) sprawiają, że zamówienia klientów kompletowane są nie w centrach dystrybucyjnych, ale w lokalnych sklepach, magazynach, znajdujących się blisko klienta.

Zwycięzcy rynku zapewniają dostawę tego samego dnia, co czeka magazyny?

Jak sprzedaje Target?

E-commerce firmy Target opiera się na programie Same Day Delivery i aplikacji Shipt, przez którą klienci mogą dokonywać zakupów. Osoby, które zdecydują się na opłacanie rocznego abonamentu subskrypcyjnego tego programu w wysokości 99$, mogą liczyć na bezpłatną dostawę swojego zamówienia tego samego dnia, jeśli ich wartość zamówienia przekracza wartość 35$. Przy niższej wartości koszyka obciążani są opłatą za dostawę w wysokości 7$. Firma deklaruje, że oferowana przez nią usługa jest dostępna na terenie 47 stanów i dociera do zdecydowanej większości potencjalnych konsumentów. Jeśli jednak istniałyby problemy z dostawą produktów do wyznaczonego przez klienta miejsca, może on odebrać zamówienie tego samego dnia w jednym z ponad 1500 sklepów sieci Target.

Jak Target zreorganizował magazyny?

Target przerzucił ciężar kompletacji wysyłek z dużych centrów dystrybucji do magazynów prowadzonych przy lokalnych sklepach. Jak deklaruje CEO firmy Brian Cornell, dzięki prowadzeniu sprzedaży cyfrowej i działań fulfillment w magazynach sklepowych, przedsiębiorstwo zredukowało koszty swoich działań o 40%. Oczywiście przyjęcie takiej strategii pociąga za sobą reorganizację magazynów w sklepach, które dotychczas spełniały tylko role zaplecza towarowego dla obsługiwanej przez nie placówki. Plany Target przewidują, że do końca 2019 roku, firma będzie dysponowała ponad 1000 sklepów, które będą w pełni wspierały wprowadzony, nowatorski system sprzedaży. Dlaczego warto ponosić koszty restrukturyzacji? W przypadku spółki Target prócz ogromnych oszczędności, jaki generuje wprowadzony system, notowany jest 50% wzrost liczby zamówień w kanale sprzedaży z dostępną usługą "Same Day Delivery".

Wyposażenie na magazynach "sklepowych" z opcją fulfillment – strefy które muszą się pojawić

Prócz standardowych regałów rzędowych (paletowych) pozwalających na składowanie towaru, ogromną rolę na tych magazynach będzie odgrywać strefa kompletacji z bardzo często stosowanymi regałami półkowymi. Na potrzeby ręcznej kompletacji zamówień, znacznie szybszym rozwiązaniem jest przechowywanie najszybciej rotujących produktów w opakowaniach zbiorczych, ale nie paletowych.

Pojawią się także stanowiska przygotowania wysyłki zamówienia wyposażone w stoły robocze przeznaczone do pakowania. Transport wewnętrzny zamówień może być realizowany przez taśmociągi, dzięki czemu ograniczone zostanie zaangażowanie pracowników obsługi magazynu w międzystrefowy transport towarów.

Przy handlu artykułami spożywczymi, bardzo ważnym elementem magazynu będą specjalne strefy socjalne zapewniające pracownikom dostęp szaf szatniowych i przebieralni. Z racji wysokich wymogów higieny ubrań, konieczne będzie miejsce składowania brudnej odzieży. Spożywanie posiłków musi odbywać się także w wyznaczonej do tego celu jadalni lub stołówce. Jakiekolwiek zanieczyszczenie artykułów zamawianych przez klienta w tym wypadku jest niedopuszczalne, stąd konieczne jest zachowanie wszelkich możliwych środków ostrożności. Realizowanie wysokich standardów jakości obsługi, pozwoli utrzymać klienta z dala od sklepów konkurencji.

Należy także przywiązać szczególną uwagę do kwestii utrzymania ruchu i bezawaryjności pracy magazynu. Dbałość o bezpieczeństwo regałów poprzez stosowanie odbojnic magazynowych, zabezpieczenia pieszych szlaków komunikacyjnych, sprawnie działające instalacje p. poż., eksperckie przeglądy regałów to konieczność. Jakikolwiek przestój skutkuje niedostarczeniem zamówienia na czas, a co za tym idzie niedotrzymaniem umowy zawartej z klientem.

 

Źródła:

  • Target is now offering same-day delivery directly through its website - https://www.theverge.com
  • Help - http://help.target.com
  • Target cuts costs 40% through store fulfillment - https://www.supplychaindive.com